Afiş tasarımının püf noktaları nelerdir?


İhtiyacı Anlamak, Amacı Tespit Etmek
Fikir ve Sunum Tipi
Anlaşılabilirlik (Kültürel Tasarım)
Hedef Kitle Tespiti
Sade-Özet Bilgi Sunumu
İmaj Seçimi
Örnek Afişler


İhtiyacı Anlamak, Amacı Tespit Etmek

Öncelikle afiş tasarımı yaptırmak isteyen firmanın amacının ne olduğunu çok iyi tespit etmek gerekir; Hangi ürünü pazarlayacak? Firmasını mı tanıtacak? Neyi ön plana çıkaracak? Asıl vurgulanmak istenen ne olacak? İnsanlar yapılacak bu afişe baktıklarında ne düşünmeliler? İstenilen nedir? gibi soruların cevabını firma yetkilileri size mutlaka vermelidir. Bir tasarımcı bu cevapları almadan asla işine başlayamaz.. (Bazı sitelerde okuyorum -isim vermeyeyim- birinde şöyle diyor : “afiş tasarımı kadar kolay birşey yok, tasarımcı istediğini yapmakta özgürdür” :) malesef tam tersi…
Bazı firmalar reklamcı siz olduğunuz için bu sorulardan bir kısmını ya da tamamını sizin cevaplamanızı bekleyebilirler. Sizce biz ne yapmalıyız? diyebilirler…

Fikir ve Sunum Tipi
Firmanın isteği doğrultusunda bu işi en iyi,en farklı en göz alıcı ve dikkat çekici şekilde nasıl veririz – işte bunun fikrini üretmek zorundayız.. Örneğin firma bizden kendi büyüklüğünü, sektörde uzun yıllardır varolduğunu, güven veren bir işyeri olduğunu vurgulamamızı istiyorsa biz bunu en iyi şekilde nasıl sunarız ? İyi fikir, ön plana çıkarılacakların çok iyi tespit edilmesi ve farklılıkla mümkündür.
Anlaşılabilirlik (Kültürel Tasarım)
Her kültürün alışkanlıkları, anladıkları, istekleri, sevdikleri sevmedikleri farklıdır ve çok değişkendir. Türkiye’de afiş tasarımı üretmek ile İngiltere’de iş yapmak aynı şey değildir. Hollanda’da çok beğenilen bir tarzı bizler hiç anlamayabilir ya da hiç beğenmeyebiliriz. Dolayısıyla iyi bir tasarımcı aynı zamanda “sosyoloji + psikoloji” bilimlerinden nasibini almış olmalıdır… Elbette bu iyi gözlem + çok okumakla mümkündür.. İşte tasarımcının ve tasarımın değerini artıran en önemli etmenler de bunlardır..

Hedef Kitle Tespiti

Tasarımın yapılacağı kültüre göre hedef kitlenin çok iyi belirlenmesi gerekir. Hedef kitlemiz bayan-erkek? Ya da her ikisi.. Genç-orta-yaşlı? Kimler? Ya da tamamı mı? İşte tüm bunlar tasarımı direkt etkileyecektir. Bunlara en iyi örnek GSM reklam liderlerinden Turkcell’in gencturkcell ve kurumsal tasarımları arasındaki farklılıktır. Kurumsal afiş tasarımında tek bir imaj ve kısa bir slogan varken, gencturkcell tasarımlarında farklı font seçimleri janjanlar uçuk kaçık renkler bir aradadır…
+